Спільна заява Уповноваженого з прав людини, УГСПЛ та Харківської правозахисної групи щодо законопроектів №6674 та №6675

10 липня 2017 року Президент України вніс на розгляд до парламенту законопроекти № 6674 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення відкритості для суспільства інформації про фінансування діяльності громадських об’єднань та використання міжнародної технічної допомоги» та № 6675 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення відкритості для суспільства інформації про фінансування діяльності громадських об’єднань та використання міжнародної технічної допомоги».
 
Цими законопроектами вводиться обов’язок для громадських об’єднань, річний дохід яких перевищує 300 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, подавати додатково річні фінансові звіти до Державної фіскальної служби, яка має оприлюднювати ці звіти на своєму офіційному веб-порталі. Звіти повинні містити інформацію не тільки про ГО, але й про всіх фізичних осіб-підприємців (ФОПів), з якими ГО мало договірні відносини, якщо річний дохід ФОПа перевищує 50 прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
 
Ці вимоги покладають на ГО та ФОПів додатковий тягар та є вочевидь дискримінаційними: до інших юридичних осіб публічного та приватного права такі вимоги не висуваються. До того ж, оприлюднення невизначених законопроектами відомостей про фізичних осіб (законопроекти тільки вказують, що форму звіту та подання для оприлюднення затверджується урядом) та мета обробки цих персональних даних порушують Закон України «Про захист персональних даних»
 
При цьому усі дані, які необхідно включити до річного звіту, ГО та ФОПи вже передали раніше до органів Державної фіскальної служби відповідно до Податкового кодексу. Натомість відсутність подання цих дублюючих відомостей ГО та ФОПами має наслідком застосування до них відповідних санкцій.
 
За законопроектами ці жорсткі санкції щодо ГО – виключення з Реєстру неприбуткових установ та організацій і нарахування податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств, штрафних санкцій і пені відповідно до норм Податкового кодексу – тягнуть за собою для ГО значний фінансовий тягар по сплаті податків.
 
Особливо вражаючим є те,  що накладаються санкції за рішенням зацікавленого органу – Державної фіскальної служби – без рішення суду, без складання протоколу про адміністративне правопорушення. Це суперечить п.9 «Фундаментальних принципів щодо статусу неурядових організацій в Європі», згідно з яким будь-яка дія чи бездіяльність з боку органу державної влади по відношенню до неурядових організацій має бути розглянута в адміністративному порядку, а також в незалежному, неупередженому та наділеному повною юрисдикцією суді.
 
На нашу думку, вимоги, які вводяться цими законопроектами, порушують міжнародні стандарти свободи об’єднань і є дискримінаційними в порівнянні з іншими суб’єктами господарювання. Ми вітаємо добровільне оприлюднення річних звітів ГО про свою діяльність і про її фінансові результати як добрий засіб інформування суспільства та забезпечення прозорості. Тому що тільки суспільство має право визначати ефективність діяльності громадських організацій, а держава  має лише сприяти реалізації свободи об’єднань.
 
Валерія Лутковська, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини
Аркадій Бущенко, виконавчий директор Української Гельсінкської спілки з прав людини
Євген Захаров, директор Харківської правозахисної групи
 
ПІДПИСАТИ ЗАЯВУ

Add new comment