ДІТИ МОЛОДШОЇ ВІКОВОЇ ГРУПИ
Порядок проведення
Рекомендації
Привітання
Під час привітання представитися, пояснити дітям про що буде йти мова. Розпочати з запитання про небезпеки, які взагалі існують для дітей на вулиці.
Основна частина:
1). Чому діти можуть опинитися на вулиці
2). Ризики і наслідки
3). Перегляд відеоролика «Небезпечна гра»
4). Обговорення
За визначенням ЮНІСЕФ, “діти вулиці” - це неповнолітні, для яких вулиця стала постійним місцем перебування. Безперечно, дане визначення не охоплює велику кількість дітей, які з різних причин опинилися на вулиці.
найчастіше на вулиці опиняються діти наступних категорій:
1. Які не мають постійного місця проживання через втрату батьків, асоціальну поведінку дорослих у сім’ї, або котрих вигнали з дому батьки;
2. Мають визначене місце проживання, але вимушені перебувати на вулиці більшу частина дня, а іноді й ночі, внаслідок байдужого ставлення батьків чи осіб, що їх замінюють до виконання своїх обов’язків по вихованню дітей або неспроможності матеріально їх забезпечувати;
3. Залишили інтернатні або спеціальні заклади для дітей, в яких вони зазнали психологічного, фізичного або сексуального насильства, або умови життя й виховання у цих закладах їх не влаштовують;
4. Мають яскраво виражені ознаки важковиховуваності, схильні до безцільного проведення часу, відхилення у психічному й особистісному розвитку і за своїми психологічними ознаками схильні до постійного перебування на вулиці.
Запропонувати дітям назвати ризики і наслідки. Якщо є дошка – зробити дві колонки і записати
РИЗИКИ
НАСЛІДКИ
До ризиків відносимо (можливо запропонувати дітям такі):
- Потрапляння в надзвичайну ситуацію;
- Насильство з боку дорослих (або доросліших підлітків;
- Нещасний випадок;
- Негативний вплив;
- Вчинення правопорушення.
До наслідків відносимо (можливо запропонувати дітям такі):
- Смерть або каліцтво;
- Погіршення здоров’я;
- Отримання психологічної травми;
- Негативний досвід спілкування.
Для цієї вікової групи важливо щоб діти самі назвали наслідки і пояснили як вони їх розуміють.
Після цього запропонувати переглянути відеоролик «Небезпечна гра».
Запитання, які важливо поставити під час обговорення:
- Чому «герой» потрапляв в такі ситуації?
- Що варто зробити, коли не знаєш що робити?
- Можливий вихід, який є завжди? (телефонуй 116000, обговори проблему з шкільним психологом, вчителем, дорослим, якому довіряєш…)
Підведення підсумків
Закінчуючи розмову варто наголосити, що залишати місце проживання і «виходити на вулицю» небезпечно, шкідливо для здоров’я і може мати негативні наслідки для майбутнього самого підлітка.
ДІТИ СТАРШОЇ ВІКОВОЇ ГРУПИ
Порядок проведення
Рекомендації
Привітання
Під час привітання представитися, пояснити дітям про що буде йти мова. Розпочати з запитання про небезпеки, які взагалі існують для дітей на вулиці.
Основна частина:
1). Чому підліток йде «на вулицю»?
2). Перегляд відеоролика «Ярмак»
3). Ризики і наслідки
4). Обговорення
„Вулиця” як соціально-педагогічне середовище розглядається в сукупності тих факторів, вплив яких людина відчуває, виходячи за межі будинку, школи, інших установ. Вони істотно впливають на зростаючого людини, визначаючи своєрідність формування особистості. Потрапляючи на вулицю він повинен вміти реалізовувати себе, чи не деформуючи позитивних особистісних характеристик.
У той же час ізоляція від вулиці веде до штучності виховання, що створює значні труднощі. Людина буде відчувати великі труднощі в спілкуванні з іншими людьми, відчувати дискомфорт при зустрічі з різними факторами на вулиці, не розуміти того, що відбувається навколо, не вміти реагувати на ті чи інші явища. Тому він може легко стати жертвою обставин, обману, негативного впливу факторів вулиці, інших людей.
Чому?
1. Державна система соціального захисту, яка трансформується в нових умовах, поки що є не настільки гнучкою, щоб своєчасно і адекватно реагувати на існуючі негативні соціальні прояви.
2. Не бажаючи примиритися з реальністю, діти залишають місце проживання. У значної частини з них немає рідних сімей: - фактично оскільки батьки п'ють, або перебувають у місцях позбавлення волі; юридично – діти виховуються в інституціональних закладах (інтернатах, дитячих будинках).
Із 80 тисяч дітей-сиріт позбавлених батьківської опіки, лише близько 7% - біологічні, тобто реально не мають батьків. Решта - діти, котрі стали сиротами при живих батьках. Частина таких дітей іде жити на „вулицю”, і вулиця стає них домівкою.
3. Свобода самовиявлення особистості, в якій у великій мірі потребує дитина (підліток). Саме вулиця надає йому таку за формою і змістом свободу самовияву, яку він, як правило, не може отримати в домашніх умовах;
4. Субкультура середовища спілкування дитини з собі подібними, що відповідає його інтересам і потребам. Вулиця створює найбільш сприятливі умови для самовияву. На ній дитина відчуває себе „як всі”, на рівних (відчуває почуття комфортності), навіть якщо має місце його утиск, тиск, обмеження.
Запитати підлітків, чи багато вони знають однолітків, що залишали місце проживання, з-за чого „потрапляли в халепу”?
Перегляд відеоролика „Ярмак”Запропонувати підліткам обговорити наступні питання.
Запитати знають вони цього виконавця. Якщо він для них є „авторитетним”, то чому він каже, що вулиця „не гарне місце для життя” ?
Можливо з-за того, що …
Далі обговорити ризики і наслідки для підлітків, що обрали для себе місцем проживання вулицю:
Ø вони намагаються заробляють гроші самостійно, причому дуже часто „робота” дає гарні прибутки, але є асоціальною: крадіжка, жебракування, надання сексуальних послуг та ін.;
Ø вони часто зазнають експлуатації й насилля з боку ровесників і дорослих;
Ø вони нерегулярно харчуються, часто голодують, що негативно впливає на розвиток;
Ø вони вживають алкоголь, наркотики, нюхають клей, палять цигарки, що негативно впливає на здоров’я.
Підведення підсумків
Закінчуючи розмову варто наголосити, що залишати місце проживання і «виходити на вулицю» небезпечно, шкідливо для здоров’я і може мати негативні наслідки для майбутнього самого підлітка.